Voorbije voorstellingen

ZOLDERLING  (2015)

ZOLDERLING heeft ‘verbeelding’ als thema en uitgangspunt.

Verbeelding als aanzet tot creativiteit, creativiteit als aanzet tot spelen. Hoe wij door middel van theater letterlijk en figuurlijk angsten overwinnen en op een ludieke manier de confrontatie kunnen aangaan met wat het onderbewuste voor ons verborgen houdt. De zolder is een plaats waar wij dingen opruimen, opbergen en (willen) vergeten. Een plaats waar we zaken naartoe brengen die we niet meer willen of denken te gebruiken, of waarvan we niet weten wat we ermee moeten aanvangen. De zolder is een plaats waar we een beetje bang voor zijn en die ons tegelijkertijd aantrekt. Een plaats waar wij vergeten voorwerpen terugvinden of vreemde dingen ontdekken. Het ontdekken van schatten op zolder brengt ons in verwondering, roept herinneringen op, leidt ons tot aangename of minder aangename confrontaties en zet aan tot het bedenken van verhalen. Het ontwikkelen van ons vermogen tot verbeelden maakt ons sterker en weerbaarder in een wereld waarin vaak nog weinig aan de verbeelding wordt overgelaten.

ZOLDERLING is het negende inclusieve podiumproject van ZET6, de inclusieve kunstenwerkplaats van GC De Zeyp. Een wonderlijke en poëtische voorstelling met live muziek, gemaakt en gespeeld door 11 personen met een beperking en 7 professionele artiesten in een regie van Caroline Rottier. De zolder is een plaats waar we zaken naartoe brengen die we niet meer willen gebruiken, of waarvan we niet weten wat we ermee moeten aanvangen. De zolder is een griezelige plaats die ons aantrekt en kan betoveren. We vinden er vergeten voorwerpen en vreemde objecten. De schatten op zolder brengen in verwondering, roepen herinneringen op, leiden tot aangename of minder aangename confrontaties en zetten aan tot het bedenken van verhalen!

Gespeeld door

Sophie De Breuck
Lisa Gunstone
Krijn Hermans
Marjolijn Hummel
Paul- Emmanuel Linart
Pavel Pauwels
Tomas Pevenage
Wido Platteau
Nena Platteau
Ann- Sophie Schepers
Marc Vanattenhoven
Andy Van Den Broeck
Zoë Verrezen
en Bjorn Weymiens.

Met live muziek van Jeroen Capens (sax) Otto Kint (contrabas) en Steven Van Gelder (drum)
Regie en Artistieke leiding: Caroline Rottier

SPEELDATA: De première van ZOLDERLING is op donderdag 19 maart 2015 om 20h.
Voorstellingen zijn er op vrijdag 20 maart om 20h, zaterdag 21 maart om 20h en op dinsdag 24 en woensdag 25 maart beginnen de voorstellingen om 13.30h. Alle voorstellingen gaan door in GC De Zeyp, Van Overbekelaan 164 in 1083 Brussel, Ganshoren.

 

Appearance (2014)

Dans- en filmproject van ZET6

… maar één van de vrienden wordt heel erg jaloers op de geheimzinnige jongen van het eiland. Tijdens het feest schenkt hij haar een roos. Uit verliefdheid geeft het meisje hem een kus. Daarop reageert de jaloerse jongen en stapt naar hen toe en duwt de verliefde jongen opzij. Deze staat weer op en ze beginnen hevig te vechten. De jaloerse jongen haalt een mes uit. Het meisje wordt heel erg bang en komt tussen beiden, maar krijgt per ongeluk een messteek in het hart. Plots begint het hard te waaien en er verschijnt iets in het bos. Iedereen krijgt rillingen van de koude en van de angst. De verschijning “the appearance” beweegt zich langzaam tot bij de moordenaar. Verbijsterd laat hij zich naast het zielloos lichaam van het meisje vallen. Met gemengde gevoelens van angst en hoop laat hij tranen over het lichaam vallen, de tranen veranderen in zilveren druppels …

Appearance is 8ste een productie van ZET6 totaalproject podiumkunsten voor personen met beperkingen van GC De Zeyp in Ganshoren. Het project kwam tot stand in samenwerking met BuSo Kasterlinden. Appearance is geprogrammeerd in het Internationaal Festival Therapy and Theatre 2014 in Lodz, Polen. ZET6 is gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid via het participatie decreet.

Optredens:

op 3 en 4 juni 2014 om 11u
en op 6 en 7 juni 2014 om 20u
in GC De Zeyp in Ganshoren
Film en regie: Sophie Vanhomwegen
Choreografie: Ruud Peeters, Jeroen Baeyens
Dansers: Leerlingen van buitengewoon secundair onderwijs (BuSo) Kasterlinden Sint-Agatha-Berchem en de danser Michaïl Weselov
Kostuums en decor: Gaelle Maras, Sophie Vanhomwegen
Muziek: Carl Maria von Weber, Arvo Pärt, Hector Berlioz.

Verhaal: Leerlingen van BuSo Kasterlinden

Poëzie: Théophile Gautier

Foto’s: Sophie Vanhomwegen en Michela Nunes

 

Care & Culture Partnership (2013-2015)      
/ Documentary: Wandering Minds / Theatre Play: Le Temps d'Aimer /
Inclusive performing arts project ZET6, Brussels

With the Care & Culture partnership we are exploring how to work on social change and how to encourage the learning process with seniors. With our work we are using the 'from the inside of the structure' principle. We have noticed that when creative activities happen there is no significant modification in the mentality towards participative art forms. Nevertheless, the impact of our work is positive, especially for the participants. We consider this work as “bottom-up”. The impact of our work matters socially and mentally, and has a possibility of growth. Permanent implementation of culture in Arcus and Ter Kameren cannot rely only on one arts-facilitator with one creative activity per week, but a whole active network of cultural interventions.

We aim for a strong cultural and artistic exchange between participants, arts-facilitators and the community in which the participants live. We are developing a collective learning process and an inclusive work climate. With positive feedback from spectators each project contributes to the self-confidence of the participants. We are reconnecting vulnerable people with themselves, with their abilities and with their skills. The activities value inner dignity, a patient becomes an artist, a psychological problem becomes a strength, a person with disabilities shows their abilities to the audience.

Future. With a structural implementation and modification the project can become a continuous project on the international and local levels. This can be possible if the retirement homes embrace workshops, artistic and creative activities with arts-facilitators, as well as local and international networking with organizations, projects, groups, volunteers and children, for intergenerational activities and meetings. We believe that the Care & Culture partnership is a good example of how to include and integrate marginalised groups in every day communal life. With active participation of seniors we proved that they are still a very active part of our society. With guidance of professional artists and art-facilitators they can participate and co-create art performances. With our experience gained in the past two years we can support other organisations that would like to be involved in similar projects. It is not only organisations that can use our findings, but also communities, groups, volunteers, institutions and others who wish to be part of an active society. Ideas, motivation and the learning process of our partnership can be used to help any target group to form a deeper connection with the society they live in. 

Mission succeeded? By working in the art and care fields nowadays, we are noticing a gap between people with special needs and the rest of the society. We see a gap between arts-facilitators, who are willing to work artistically with people with disabilities, and groups of people with disabilities who are demanding creative artistic work. Our project tries to bridge these gaps. What makes our initiative special is the experience that a sustainable modification, which promotes inclusive creative work in structures for people with disabilities or psychological problems, is more effective when a project embraces a whole network and is encouraged by the whole community. The ‘know-how’ approach is the initiative of ZET6, stimulated through performing arts. It is innovative in projects where new relations, new acceptations, new ownerships and new applications of skills are developed. Our projects and their impacts are the foundation for an exciting, passionate and joyful environment and a new and inclusive society.

Two projects are developed by ZET6 for the Care & Culture partnership: in Arcus the documentary 'Wandering Minds' and in Ter Kameren the theatre play 'Le Temps d'Aimer'. The team of arts-facilitators for these two projects hired by ZET6 consists of: Jeroen Baeyens (dance and theatre), Yi-der Chou (stage, visual, graphic design), Sophie De Breuck (text), Inge Denayer (expression), Gaëlle Maras (costumes), Chloé Boiteux (camera), Ana Farnoux  (camera), Zala Lorber (coordination), Etienne Carlier (volunteer).

For Care and Culture, ZET6 and Arcus WZC,

Jeroen Baeyens and Zala Lorber

Brussels 29th of July 2015

 

ZES (2013)

ZES is een inclusieve theater en dansvoorstelling in een regie van Caroline Rottier in samenwerking  met Ruud Peeters.
ZES gaat over liefde, samenzijn en contact maken met ‘de ander’.

De voorstelling is een creatie van alle spelers en is een geheel waarin tekst en beweging elkaar afwisselen met humor en poëzie.
ZES is een productie van ZET6, Gemeenschapscentrum (GC) De Zeyp in Ganshoren en vzw De Ark uit Haren - Brussel. ZET6 is een artistiek totaalproject waarbij er gewerkt wordt met personen met beperkingen. In het kader van werken met kansengroepen kreeg het project een toelage van de Vlaamse Gemeenschap, participatiedecreet.

Het dagcentrum De Ark biedt plaats aan volwassenen met een verstandelijke beperking. De repetities met 8 personen met beperkingen van De Ark zijn gestart in augustus 2012 en de première is op 14 mei 2013 in De Zeyp.

ZES is een uniek project dat bewust geplaatst wordt in het reguliere programma-aanbod. Het initiatief wil bijdragen tot de artistieke ontwikkeling en creatieve ontplooiing van personen met een beperking door hen te betrekken in artistieke producties in samenwerking met professionele artiesten. Binnen dit project wordt ZES gemaakt.

Caroline Rottier: “ZES maken is een avontuurlijk en boeiend proces. Door middel van improvisaties en fysieke- en verbale oefeningen én op de kwaliteiten van de spelers wordt de voorstelling zorgvuldig opgebouwd. Als je werkt met personen met beperkingen is er altijd een onvoorspelbaarheidsfactor die ik zeker een plaats wil geven in het geheel. Er moet iets 'fout' kunnen gaan, omdat dat juist momenten zijn die spontaan gebeuren en alles kan en mag gezien worden. Het zichtbaar maken van de kwetsbaarheid van de spelers maakt hen sterk”.

De voorstelling wordt gespeeld door:

Janar Djuzumkulova
Kim De Pauw
Sophie De Breuck
Lisa Gunstone
Tiffanie Latruwe
Ruud Peeters
Ann-Sophie Schepers
Andy Van Den Broeck
Marc Vanattenhoven
Bjorn Weymiens

Begeleiding: Lora Geypen en Nathalie De Ridder

Speeldata:

Dinsdag 14 mei 2013 om 20.00u.
Woensdag 15 mei 2013 om 13.00u.
Vrijdag 17 mei 2013 om 20.00u.

Gemeenschapscentrum DE ZEYP

En op

Zaterdag 15 juni 2013 om 20u

In GC De Linde, 
Kortenbachstraat 7
1130 Haren

 

MOVENTUM (2012)

Wanneer Igor zich in een gevaarlijke situatie bevindt, vlucht hij. Eens uit zijn schuilplaats beslist hij te vertrekken. Het avontuur begint. Hij komt in de stad aan en nieuwe ontmoetingen kruisen zijn weg. Wanneer de vrienden van Igor hem terug vinden ontstaat er een intieme relatie met Tania …

Voor dit boeiende project werken we samen met het tehuis niet-werkenden uit Sint-Jansmolenbeek / VZW Zonnelied. Vanuit Zonnelied hebben zeven personen die zich graag artistiek willen uitleven, zich ingeschreven. De rode lijn door de productie is transitie, beweging en verandering. Vandaar de titel MOVENTUM. De ervaring van expressie en lichamelijke inspanning geeft een gevoel van meerwaarde, van zichzelf beter voelen. Het is een esthetische beleving van het moment. De dansers leren overigens zichzelf beter kennen, ontwikkelen hun lichaam, ervaren doorgaans veel geluk tijdens het dansen en delen uiteindelijk de voorstelling met het publiek. Het uitgangspunt van de choreogafie is een vrije interpretatie van het verhaal van Koning Babar van Jean de Brunhoff. De muziek is van Francis Poulenc.

ZET6 is een artistiek totaalproject van GC De Zeyp waarbij er gewerkt wordt met personen met beperkingen. In het kader van werken met kansengroepen kreeg het project een toelage van de Vlaamse Gemeenschap, participatiedecreet.

Choreografie: Jeroen Baeyens
Artistieke medewerking: Renate Schwall
Dansers: Gregory Hault, Ruud Peeters, Daviena Vlaminck, Christian Heyvaert, Jeroen Baeyens, Elie Vanderlinden, Marcel Braxhoofden, Sarah Stroobant.

Dansvoorstelling MOVENTUM in GC De Zeyp

PREMIÈRE

Woensdag 17 oktober 2012 om 20.30u.
EN VOORSTELLINGEN OP:
Donderdag 18 oktober 2012 om 20.30u.
Maandag 22 oktober om 11u.
Dinsdag 23 oktober om 11u.
Donderdag 25 oktober om 20.30u.

in GC De Zeyp

 

TWEEPAS – PAS DE DEUX (2011)

De afwisseling tussen theater en dans geeft met élan een haast tastbare uitdrukking aan de inhoud van de voorstelling. Door implementatie van ‘modules’ in de choreografie ontstaat er een spanningsveld tussen dans en tekst. Deze ‘modules’ zijn coupures in het dansritme en bevatten tekst en bewegingsfragmenten die los staan van de choreografie. Choreografie en ‘modules’ vormen evenwel een eenheid waarin beweging en tekst fuseren.

De begrippen ‘fusie’ en ‘contrast’ zijn de fundamentele uitgangspunten van deze voorstelling. De dansers zoeken elkaar op, raken elkaar aan, overbuigen elkaar, tillen elkaar op en smelten samen. Maar evenzeer benaderen zij elkaar voorzichtig, zetten zij zich van elkaar af of scheuren zich van elkaar los. Alleen en toch samen.

Waar individuen met elkaar geconfronteerd worden ontstaat er onvermijdelijk een spanningsveld, de arena waarin vreugde en verdriet, samenzijn en eenzaamheid, verlangen en afstoting, harmonie en conflict, begrip en onbegrip het met elkaar uitvechten. Confrontatie, verbinding en verbondenheid, loskomen en loslaten zijn elementen die in de voorstelling zowel in beweging als in tekst terug te vinden zijn.

De confrontatie van de spelers met het publiek en omgekeerd vraagt van beide partijen om openheid en vertrouwen. Spelers en publiek horen bij elkaar, al is het slechts voor de duur van de voorstelling. Zij delen dezelfde ruimte, beleven hetzelfde gebeuren, zij het vanuit een andere invalshoek. Op het moment dat het zaallicht uitgaat en de voorstelling begint, ontstaat er intimiteit.

De spelers/dansers brengen moeilijke onderwerpen naar voor, zoals eenzaamheid, verlangen naar liefde en sensualiteit. Zij zijn daarin subtiel en kwetsbaar. Het publiek is getuige van deze kwetsbaarheid waarin naast vreugde en spelplezier ook de pijn van oude wonden voelbaar is. Dat kan een gevoelige snaar raken, zeker omdat er gewerkt wordt met mensen met een beperking.

Gevoelens van hoop en liefde worden gekoesterd zowel in het werkproces als in de voorstelling. De spelers zoeken naar een eerlijke expressie van gevoelens, naar nieuwe ervaringen en leggen veel geduld en doorzettingsvermogen aan de dag om daartoe te komen. Onbevangen spelen vraagt de spelers om moed. Onbevangen toeschouwer zijn vraagt ook het publiek om moed.

De moed om maskers af te zetten. De moed om onbevooroordeeld en zonder te oordelen te kunnen kijken.
De moed om zich te openen voor ‘de ander’. Een openheid die respect voor- en acceptatie van de ‘ander’ in zich draagt.
Caroline Rottier

Regie: Caroline Rottier
Choreografie: Jeroen Baeyens
Spelers / dansers : Lisa Gunstone, Sophie De Breuck, Michaïl Weselow, Benoît Janssens, Jeroen Baeyens.
Geluidsgmontage: Luc Tytgat
Fotografie: Roger Van Vooren
Decorbouw schilderwerk: Laurent Collinez

Datum:
Dinsdag 27 september - 11.00u
Woensdag 28 september - 11.00u
Vrijdag 30 september - 20.30u
Zaterdag 1 oktober - 20.30u

 

ROAD (2010)

De titel ROAD refereert naar ‘roadmovie’ maar ook naar ‘weg’. De weg als metafoor voor het zoeken naar vrijheid/bevrijding, maar ook als metafoor voor het levensparcours dat we afleggen. Een parcours dat opdeelbaar is in een ontelbare hoeveelheid kleine fragmenten die uiteindelijk één geheel vormen. Een parcours waarop wij behalve vreugdevolle momenten ook ontelbare kleine en grote obstakels tegenkomen die ons de gelegenheid bieden om te leren.

Dit kan gaan van kleine frustraties zoals dingen die niet opengaan, ergens pijn hebben, je jas niet aankrijgen, je haar dat niet goed zit, de verkeerde weg inslaan, veters die in de knoop zitten... tot je gedachten die in de knoop zitten, ergens willen bijhoren maar waar, anders zijn, niet tevreden zijn met jezelf, jezelf kwijt zijn, eenzaamheid of geen aansluiting vinden.

ROAD gaat over hoe we ons erdoor slaan, met humor, frustratie, boosheid, moedeloosheid, hulp van anderen, door te dromen, door ons idee over iets te veranderen. Om onszelf te ontwikkelen, te groeien, te leren en te leren leven.

Eenheid en versplintering. Licht en donker. Stilstand, beweging. Weten en niet-weten. Erbij horen, erbuiten staan. Bewustzijn en onbewust kunnen ZIJN. Deze contrasterende begrippen zijn geïntegreerd in tekst, beeld, beweging en muziek en komen samen tot een onvoorspelbaar, poëtisch en onlogisch geheel.

Tekst en regie Caroline Rottier

Beeld Bart Van den Hove

Soundscape Rob Kanters

Muziek Don Croissant aka Little Jimmy en El Blanco, bassist Erik Van den Branden

Spel Ina Geerts
Isabelle Gesquière
Alain Vanderveken
Andy Van den Broeck
Danny Seymus
Ann-Sophie Schepers
Bjorn Weymiens
Marc Vanattenhove
Hubertine Bruyns
Ariane Van Leeuwen
Pascal Gillard
Georgette Izaw-Abondobi
Janar Djuzumkulova
Vildane Maliqi
Kim De Pauw
Marleen Goris

Grafische vormgeving  Maaike Boot

Foto's Roger Van Vooren

Speeldata en praktische informatie

dinsdag 4 mei 2010 in GC De ZEYP om 20.30h - première
woensdag 5 mei 2010 in GC De ZEYP om 15h
vrijdag 7 mei 2010 in GC De ZEYP om 20.30h
zaterdag 8 mei 2010 in GC De ZEYP om 20.30h
dinsdag 11 mei 2010 in GC De ZEYP om 15h
woensdag 12 mei 2010 in GC De ZEYP om 15h

 

De Aanraking (2010)

L’approche

Regie, beeld, tekst / Mise en scène, image, texte : Henk Pringels
Initiatief en choreografie / Concept et chorégraphie : Jeroen Baeyens
Acteurs en dansers / Avec les comédiens et danseurs : Willy De Vriendt, Laurent Fréderic, Patrick Mafranckx, Marie-Christine Meys, Ivon Michel, José Siaens, Rudy Coffé
Muziek en geluid / musique et son : Joachim Brackx 
Uitgevoerd door / exécuter par: Yvan Vander Sanden
Decorbouw / décor : Kathleen De Maeyer en crea-atelier van DC Thuis
Uitwerking beeld en artistiek advies / Coordination et
conseil artistique : Lenka Eidlpesová
Begeleiding / accompagnement : Melissa Neve, Björn Mosselmans, Veerle Vander Perren, Els De Coster
Kostuums / costumes : Chris Van der Auwera

Première in GC De ZEYP, Ganshoren op 19 en 23 november 2010. in Théâtre de la montagne magique, Brussel op 30 november 2010.

De derde productie van ZET6, een project van GC De Zeyp voor personen met beperkingen, is een theatervoorstelling met teksten geïnspireerd door verhalen van de deelnemers zelf. Concept van “De Aanraking / L’approche” is de (surreële) metamorfose en identiteitsuitwisseling van twee individuen: een jonge vrouw, centrale figuur in een beroemd schilderij in een museum en een man, reiziger in eigen stad. In het museum ontstaat een razende fascinatie voor de figuur op het doek. Hij wil haar aanraken, maar aarzelt. Die aanzet tot een ‘ongeoorloofde’ daad zet een reeks buitengewone gebeurtenissen in gang. Zij zoekt en vindt hem in de metro. Hij ZAL haar bevrijden uit het keurslijf van haar canvas! Ondertussen breekt de groep medereizigers uit de schelp van de anonimiteit. Ieder op zijn manier brengt een betoog, een verhaal dat hem dierbaar is. Het metrocompartiment als world-in-a-box. Uiteindelijk wordt de reiziger ‘gedwongen’ om het gebaar van de aanraking te voltooien. En dat van zijn eigen onherroepelijke metamorfose...

De acteurs komen allen uit Dagcentrum Thuis, Ganshoren. “De Aanraking / L’approche” is een erg Brusselse (Belgische?) voorstelling: de acteurs gebruiken het Nederlands, het Frans en het Brussels.

 

ROOD-ROUGE (2009)

is een choreografie op de muziek van Darius Milhaud : De Schepping. Op het toneel merken we twee lichamen, een vrouw en een man, ze dansen alleen en ronde draaiende figuren wentelen alom. De vloeiende bewegingen veranderen van aard, ze ontpoppen zich in snelle korte bewegingen die illusie geven van vonken in de ruimte. De snelle passen werken opwindend en leiden de dansers tot grotere gevoelens te ervaren zoals in sensualiteit. Een koppel prikkelt en veroorzaakt tintelingen van deugdzaamheid. Dan nodigt hij haar uit, op een mysterieuze manier deelt hij een intiem geheim mee, hij tracht haar aan te raken. Zij echter danst voor zichzelf, wetende dat ze verlangen wordt. Plots verstrengelen de halzen zich en vanaf die houding begint het bedrijven van de liefde. Uiteindelijk isoleert het koppel zich in een zoen die uitdeint in een eindeloze gedrevenheid.

Choreografie : Jeroen Baeyens
Muziek : Darius Milhaud, Thierry Bouillet en Betty Donelly
Dansers : Laida Azkona, Betty Donelly, Sophie De Breuck en Michail Weselow.
Gedichten : Eugeen Vervueren (alias Greenrat)

In De Zeyp speelt Rood-Rouge

Première 1 oktober 20.30u
3 oktober 20.30u
4 oktober 15u
6 oktober 20.30u
7 oktober 15u